De oriunde ai ataca poezia lui Anni Lorei-Mainka, ajungi
în acelaşi punct. Punct central ori mărginaş. Înţelegi tot sau nimic. Asta după
cum simţi. emoţia este capitală în procesul hermeneutic aplicat cazului de
faţă. Jurnal pe bilete de autobuz,
Brumar, este o carte rapidă, sacadată, săgetând aluzii la tot pasul. O poveste
despre o lume de altă dată, melancolică, plus o poveste despre reîntoarcerile
periodice în patria balcanizată, ciurelizată.
Oricum, nu e bine nici aici, nici
dincolo, în spaţiul teuton. Melancolia, aşadar, va fi deconstruită constant de
ironie. Realizatoarea de la Deutsche Welle, deşi o povestitoare cu un haz
nebun, se conţine implacabil – mai nu vrea şi mai se lasă. Poezia curge, plimbă
camera de filmat aiuritor de rapid, şterge lacrimile din fugă. Tehnica –
ireproşabilă.
Sau, poeziile mai pot fi percepute şi ca un fel de texte
pentru şlagăre când înlăcrimate, când năstruşnice: „bucureştiul chiar şi aşa
fără canguri/şi vapoare japoneze nu mă loveşte/lacrimile devin dulci ca un
şerbet/prea mult îmi va crăpa buzele” (Jurnal
pe bilete de autobuz 1). Pe lângă melancolie, intervine ţi nostalgia după
un paradis pierdut, un fel de Coasta Boacii cioraniană pe care o rsimte mai
toată diaspora românească: „când eram mică încercam să recunosc zgomotele şi
eram tare fericită când auzeam creanga/caisului din faţa casei lovindu-se de
burlanul ruginit” (Jurnal pe bilete de
autobuz 2). Trecutul se încheagă într-un decor de teatru prăfuit, plin de
comori ascunse, ca podul împăratului din basme: „ştiu nu ai auzit de anii ’60/pentru
tine sunt pătratele tăiate de tata pe calendarele cu care a acoperit
pereţii/bucătăriei/el credea că va opri timpul/a început cu 3000 de zile
înainte de pensionare/pe o bancă lungă în curtea cu o boltă sănătoasă tăia cu
creionul chimic lună de lună//şi să vezi ce voi face eu la
pensie---grădina---un paradis/gardul va fi cel mai drept vor veni vecinii să se
întrebe eh de unde aţi cumpărat vopseaua/domnule ah aveţi pe cineva las’ că
ştim noi//tata a oprit apoi timpul tocind un creion chimic şi zarurile de
table” (Jurnal pe bilete de autobuz 3).
De la relatarea epică şi aluzivă, fără inflorescenţe
stilistice, se face saltul în metafore elaborate care, totuşi, nu obosesc
cititorul. Claritatea – acea claritas
care era unul dintre principiile creative ale lui joyce, care şi el îl preluase
din estetica medievală – rămâne intactă: „la capăt/tu în formă de cer/şi drumul
împăturit/în pielea aşteptărilor mele” (Jurnal
pe bilete de autobuz 5).
Minunat este că discursul poetic este dublat de unul
grafic, întemeiat mai ales pe decupaj şi colaj. Materia primă pentru aceste
jocuri sunt ziarele şi revistele, dar apar şi alte pattern-uri: ba un peşte, ba
nişte carouri, ba chipuri invadate de frânturi de text. Un fragment ca: „cine
îşi doreşte/happy-end//comandă salată/fără ciuperci//există siteme fără
ciuperci” (Jurnal pe bilete de autobuz 27),
n-ar fi provocator în absenţa pandantului grafic.
Cartea ca artefact ludic este construită, de la un moment
încolo, în cheie contrapunctică. Debarcă în versuri tristeţea, frustarea şi
protestul. Niciodată fără să fie asezonate cu ingredientele anterioare: „unde
stă dumnezeu//la radio au interzis/întrebările” (Jurnal pe bilete de autobuz 35).
Însă nota predominantă este cea biografic-minimalistă
care, prin întrebuinţare constantă, conferă cărţii o tonalitate de melopee.
Snetimentalismul în artă nu este tocmai o delicatesă, în opinia mea, totuşi
mare parte din publicul Jurnalului pe
bilete de autobuz va fi cucerit exact de nota lui elegiacă.
În Postfaţă,
Florin Caragiu dezbate asupra titlului, care ar sugera impersonalitate,
existenţă pasageră, dar invocă şi feminintatea subiacentă, vădită în trăsături
precum receptivitate, retrăire şi „caracterul neresentimentar al evocărilor”.
Într-adevăr, se simte căldura sufeltului poetizant în mai toate paginile, Anni
Lorei-Mainka scriind în genul sentimental, nu în cel naiv, conform vechii
împărţiri schilleriene.
Conştient ori nu, poeta prinde şi moda adresantului unic,
în cazul de faţă alexei. Aşa se face că jurnalul este şi o uriaşă epistolă, în
mare parte publicat/ foiletonistic pe site-ul agonia.ro. şi, la o privire
atentă, realizăm o altă contradciţie a acestui volum incantatoiu şi, în
aparenţă, liniştit. Biletele de autobuz din lumea autoarei trebuie să fie
destul de masive. Apoi, să te prefaci că scrii în public şi oarecum pe fugă
face bine la tehnică: sacadează, creează ambiguitate. Dar ce ciudat – să
retrăieşti vremuri de periferie vegetală a oraşului balcanic în inima Europei
supertehnologizate! De fapt, orice întâmplare actuală este poetizată în termeni
şi nuanţe de cămară a bunicii. Gust, culoare şi arome la tot pasul: „am găsit
târziu//o nişă între canin şi prima măsea/marmelada de agrişe are gust de
verde/acreala sfârşitului de vară scorţişoară/puţin amară a aburit prea repede
borcanul” (Jurnal pe bilete de autobuz
62).
Nu face , însă, să ne bucurăm de paralelea facilă cu Ion
Pillat şi G. Călinescu. Când ne aşteptăm mai puţin, apar pe scenă figuri
celebre, suprapuse scandalos: „pentru copilul din casă/sartre nu a murit/praful
l-a aplecat spre hoelderlin/privirea i s-ar fi curbat/gura între buze
strepezite/s-ar fi micşorat la o întâlnire/între rafturi goale în miros de
vid//copilul din casă/ridică din umeri/când hegel îşi scutură tezele/de care nu
l-ar fi dezvăţat nici stalin” (Jurnal pe
bilete de autobuz 63).
Carevasăzică, nostalgia nu este aşa nevinovată cum ni se
părea nouă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu