1. Pentru
un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce
rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
Mi-e foarte greu să cred în
destin, mai precis într-un singur destin. Dar cred într-o structură cu spiţe a
destinului, iar noi suntem cei care alegem dintre posibilităţi. Ceea ce nu
înseamnă că şi alegem cum trebuie.
2. Istoria
literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru
dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
Adevăratul debut s-a produs
în revista Arca, din Arad, dar înainte mai debutasem în Actualitatea
botoşăneană, în Poezia din Iaşi şi în România literară. Spun “adevăratul” pentru că la celelalte a fost
vorba de poşta redacţiei.
3. Care
a fost drumul până la prima carte ?
Prima carte a fost de
poezie şi eu o consider o greşeală. Nu în sensul de literatură proastă, ci în cel de pripeală şi naivitate. Nu eram corelat la actualitatea literară,
nu eram contemporan cu epoca mea.
4. Ce
personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic
etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Nu atât influenţe au fost,
cât stimuli şi deschideri. Aici
aş include revista Arca, cu redactorul-şef Vasile Dan, apoi Literatorul, cu
Nicolae Georgescu, şi, finalmente, Marius Tupan de la Luceafărul. Mentori,
însă, nu am avut.
5. Raportul
dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a
lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
La momentul actual cred că
scriitorul ar trebui să fie un pelican şi o ciocănitoare, să cureţe paraziţii
şi să ia poziţie constant împotriva mişeliilor de tot felul. Nu cred că această
atitudine combativă, intelectuală, scade cu ceva reuşita estetică ; din
contră, poate reduce preţiozităţile.
6. Literatura
– la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru
dvs., literatura română contemporană?
Literatura română
contemporană îmi apare puţin rămasă în urmă, fascinată încă de fetişizarea
breslei scriitoriceşti, de obsesia mizelor mari, de scrisul greoi sau
teribilist şi de refuzul speciilor ultra-moderne : slam poetry, literatura
de sms, adică literatura digitală etc. În rest, ea e absolut superbă.
7. Credeţi
că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă
carte?...
Este nevoie de o anumită
durată creatoare, în sens bergsonian, dar şi berdiaevian, însă şi de un program
bine gândit.
Următoarea mea carte va fi
una de poeme, după 9 ani ; se va chema
VIaţă de Bruxelles. Fashion tivi. Time IS Honey şi va apărea la Editura
Vinea, textul fiind şi tradus în engleză de Margento, iar ilustraţiile vor fi
executate de Monica Hayes, artistă din UK.
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu
cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în
linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
„Începe
şcoala. Noul liceu, „Traian Vuia”, se află tocmai pe Şoseaua Vitan-Bârzeşti, în
sudul oraşului. Mai bine aş face naveta în Bulgaria. Profilul e de metrologie.
Sunt o mulţime de laboratoare cu instrumente antice de măsură. Inginerii sunt
la mare stimă. De altfel şi directoarea e tot inginer metrolog. Până la
serviciu am de înfruntat zece staţii cu autobuzul 131, cinşpe cu tramvaiul 34
şi încă vreo şase cu 102. Ultima parte a călătoriei e şi cea mai grea. Pe linia
102 acţionează şuţii din Vitan. Urcă în autobuz câte zece. Îi recunoşti după
figurile de bidon turtit, după căutătura impertinent-vicleană, după mirosul de
transpiraţie şi după vocabular: „Cirică, vezi că, mardeiaşu’ ăsta îşi ţine
hepatita lângă plămân”, „Ciupeală, rupe tu biletele în faţă, că eu vopsesc
papagalii din spate”. În prima zi de navetă îmi şterpelesc portofelul dar,
văzând că e gol, mi-l dau înapoi cu dispreţ. Toţi îşi ţin genţile şi poşetele
în faţă, pe burtă. Dacă te-ai atins de cineva, imediat omul intră în panică: se
caută prin buzunare, îşi potriveşte geanta mai bine pe stomac. Toată lumea
suspectează pe toată lumea - oricine poate da cu jula, nimeni şi nimic nu e
sigur. De la staţia de autobuz până la liceu se întinde un tăpşan nesfârşit,
buruienos, pe post de teren de fotbal. În stânga se află Spitalul „Sfântul
Ioan”, în dreapta sere şi depozite de cauciucuri la mâna a doua. Vizavi e un
uriaş lac de acumulare, amenajat de comunişti pe locul fostei Mănăstiri
Văcăreşti, dată jos cu buldozerele. Lacul a rămas gol până în momentul de faţă.
Pe fundul lui s-au format bălţi cu stuf şi papură, nagâţi şi raţe sălbatice.
Este locul în care cetăţenii din cartierele mărginaşe se pot relaxa practicând
pescuitul sportiv, jogging-ul, violul în grup şi grătarele duminicale. Deasupra
liceului este mai tot timpul pâclă, întrucât sistemul de canalizare solară nu
aruncă încoace nicio rază. Se pot distinge, totuşi, unele specii de turturele
sârbeşti şi vrăbiuţe băştinaşe. Dedesubt, în adâncuri, se spune că ar fi
tuneluri cimentate, prin care Nicolae şi Elena Ceauşescu treceau spre Dunăre,
să se plimbe cu yachtul pe canalul săpat de elita capitalistă până la Marea
Neagră. Unii spun că şi Ilici Piele-Roşie, preşedintele emanat, ar face
escapade pe sub liceul nostru”. (Tandru
şi rece, Cartea românească, 2007)
Bucureşti,
2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu