ancheta revista Paradigma
1. Cum vedeţi, „astăzi”, la finele primului deceniu din secolul al XXI-lea, rolul pe care poezia l-ar mai putea deţine, în plină desfăşurare a „crizei” multiple în care ne aflăm şi care, uneori, pare să atingă înseşi limitele insuportabile ale incertitudinii valorilor? Este ea capabilă să preia în expresie măcar o parte din sarcina reechilibrării balanţelor existenţiale?
Mai simplu spus, în opinia mea poezia ar putea deţine un rol esenţial, dacă ea ar fi prezentată ca atare. Ne plângem de incertitudinea valorilor, dar nu facem mare lucru să creăm certitudini. Bunăoară, organizez în Bucureşti un show cultural, Blitz show, la care invit literaţi în faţa unui public de bună calitate, nu neapărat scriitoricesc: fizicieni, bancheri, profesori, studenti, avocaţi etc. Mizez mai ales pe poeţi, căci poezia este mai rapidă, mai surprinzătoare. Fac proiecţii de videopoeme şi implic publicul să dea note, să parieze pe prestanţa invitaţilor. În plus, am încercat şi karaoke literar, lectură în limbi de mare circulaţie a unor poeme, concurs de minciuni etc. Ştiind că scriitorii nu sunt cei mai spontani oameni, am dat posibilitatea ca textele lor să fie recitate de alţi indivizi, propuşi de autori. Vi se pare uşor? Pe lângă faptul că trebuie educat un public inhibat încă de racile comuniste, nici autorii nu înţeleg importanţa expunerii la un public „real”, numeros. Li se pare că este sub demnitatea lor să interacţioneze sau că creeze ad-hoc un poem plecând de la nişte cuvinte culese din public. Deci? De ce ne plângem? În Occident recitalurile de poezie - slam poetry -, adună sute de oameni. La noi, scriitorii vor să citească sec, netulburaţi, ca nişte actori într-o piesă învăţată pe de rost. Poezia şi literatura în general trebuie să fie vii, să-şi recucerească publicul.
1. Cum vedeţi, „astăzi”, la finele primului deceniu din secolul al XXI-lea, rolul pe care poezia l-ar mai putea deţine, în plină desfăşurare a „crizei” multiple în care ne aflăm şi care, uneori, pare să atingă înseşi limitele insuportabile ale incertitudinii valorilor? Este ea capabilă să preia în expresie măcar o parte din sarcina reechilibrării balanţelor existenţiale?
Mai simplu spus, în opinia mea poezia ar putea deţine un rol esenţial, dacă ea ar fi prezentată ca atare. Ne plângem de incertitudinea valorilor, dar nu facem mare lucru să creăm certitudini. Bunăoară, organizez în Bucureşti un show cultural, Blitz show, la care invit literaţi în faţa unui public de bună calitate, nu neapărat scriitoricesc: fizicieni, bancheri, profesori, studenti, avocaţi etc. Mizez mai ales pe poeţi, căci poezia este mai rapidă, mai surprinzătoare. Fac proiecţii de videopoeme şi implic publicul să dea note, să parieze pe prestanţa invitaţilor. În plus, am încercat şi karaoke literar, lectură în limbi de mare circulaţie a unor poeme, concurs de minciuni etc. Ştiind că scriitorii nu sunt cei mai spontani oameni, am dat posibilitatea ca textele lor să fie recitate de alţi indivizi, propuşi de autori. Vi se pare uşor? Pe lângă faptul că trebuie educat un public inhibat încă de racile comuniste, nici autorii nu înţeleg importanţa expunerii la un public „real”, numeros. Li se pare că este sub demnitatea lor să interacţioneze sau că creeze ad-hoc un poem plecând de la nişte cuvinte culese din public. Deci? De ce ne plângem? În Occident recitalurile de poezie - slam poetry -, adună sute de oameni. La noi, scriitorii vor să citească sec, netulburaţi, ca nişte actori într-o piesă învăţată pe de rost. Poezia şi literatura în general trebuie să fie vii, să-şi recucerească publicul.
ok, te asteptam din toamna, ca fizicieni - viitori bancheri sau cel mai probabil studenti ce suntem! :D
RăspundețiȘtergerea aparut Paradigma?
nu cred ca a aparut,Daniel. nici nu stiu daca mai apare.
RăspundețiȘtergerecine stie,poate in toamna se apuca sa l faca altii,pretianzand ca e a lor
ar fi chiar culmea!...
RăspundețiȘtergerePS: dar blitz show -ul atrage public tocmai datorita faptului ca e mai putin poezie acolo, ci mai mult ceva intre improvizatie si slam poetry... deci dispare oarecum componenta de educare a publicului din raspunsul tau, pentru ca publicul poate sa guste in general asa ceva (numai sa i se comunice f clar cand si cum are loc). ramane, in schimb, cealalta: de cooptare a scriitorilor.
cat despre cum sa-si recastige publicul poezia, literatura... asta e cu adevarat complicat... (am observat acum ca nici macar poetii nu isi mai citesc cartile intre ei, au impresia ca e suficient sa arunce o privire pe ce prind de pe net)
mai,poetii ,in plus,nu charisma, in foarte general, pt ca numai stau si barfesc,tragand la tigara si la masea.iar barfa e tot despre scriitori. plicti,nu?
RăspundețiȘtergereAhahaha, Felix, chiar am ris la asta. E ca si cum IT-istii, asistentii sociali sau femeile de serviciu cind s-ar intilni intre ei/ele, ar birfi tagma. Chiar ca-i comic.
RăspundețiȘtergereDar asta de obicei o fac oamenii frustrati. Si cred ca multi dintre poeti s-ar mira sa vada ca femeile de serviciu nu-s chiar asa frustrate ca ei.
catalina, tu esti in lista mea de bloguri?
RăspundețiȘtergere