Lucia Cuciureanu, poeta si interpreta abila de carti masive
Am citit cartea* lui Felix Nicolau într-un moment când discuţia despre
critica literară ajunsese la faza scrisorii deschise a lui Nicolae Manolescu
către tinerii critici. Din această perspectivă, în cele două eseuri de
început, Fluturele-curcan, respectiv Prolegomene la o filosofie a
comunicării prin creaţie, am descifrat metoda de lucru şi spiritul
polemic al unui critic care „vede enorm" şi spune lucrurilor pe nume, cu
eleganţă şi farmec. Nu întâmplător, motto-ul cărţii poartă marca unui
scriitor care, la începuturi, s-a declarat în „război cu toată lumea".
Curajul de a intra în polemici cordiale pe subiecte de critică actuală
nu-i lipseşte nici lui Felix Nicolau, dimpotrivă, are un chef nebun să
trezească şi să umanizeze spaţiul literar. Se declară adept al criticii
de întâmpinare, singura care se citeşte cu interes, ca „lectură
provocatoare". (Critica de sistem fiind necesară doar celor care se
iniţiază în domeniu).
Pentru a convinge, abordează subiectul în
contextul ştiinţei comunicării, descoperind în peisajul literar absenţa
dialogului între generaţii. Se situează în răspăr cu cei care invocă
sloganul „înapoi la Maiorescu!" când afirmă că e nevoie de
„plurilingvism şi abordări multiple". (Îşi) pune o seamă de întrebări
(care ar merita un colocviu al literaţilor): „Cine a creat o capodoperă
va crea un lanţ de capodopere? Sau va produce şi mediocrităţi ori chiar
rateuri? Este firesc ca numai unii creatori să beneficieze de promovare
şi premii? Este firesc ca aceeaşi evaluatori să decidă în procesul de
jurizare?" (p.12). Pune diagnostic şi numeşte boala: „Cum nimeni nu
poate genera constant valoare, sistemele au circuit închis, enclavele
estetice se degradează prin endogamie. Acei evaluatori şi creatori,
uniţi, izolaţi într-un numerus clausus, ajung să se înrudească şi să
perpetueze generaţii de obiecte estetice degenerate"(p.12)
Pe
coperta a IV-a, criticul oferă cheia prin care poate fi desferecat
titlul cărţii, alegoric, incitant. Cele 165.000 de specii cunoscute de
fluturi sunt, de fapt, tot atâţia scriitori înscrişi în uniuniile
scriitoriceşti de pe mapamond. Autori paşnici care nu suportă armele,
dar îi „sapă" pe cei care nu le elogiază „culorile, stilul şi
fandoselile". Din specia curcanilor fac parte scriitorii
instituţionalizaţi, adunaţi în găşti literare, abonaţi la premii
literare, care aşteaptă mereu „laude şi aplauze în zonele tumefiate" de
eventuale critici. Fluturele-curcan, aşa cum îl concepe şi îl
întruchipează însuşi Felix Nicolau, este scriitorul care nu aşteaptă
onoruri şi recompense, citeşte „pe rupte" şi scrie o literatură „cu
miez, imaginativă, profundă, cu umor sau tragică şi mai ales cu stil
puternic, fără afectări"(p.9). Acesta scrie adecvat deceniului 2 al
mileniului 3. Pentru a reuşi această performanţă, este obligat să seducă
cititorii sau să-i şocheze. Să dea dovadă de fantezie şi farmec al
scriiturii. În această categorie se înscrie şi scriitorul-critic Felix
Nicolau care imaginează pentru fiecare carte comentată un nou sistem de
critică. Dovadă că nu predică în pustiu. Aplică. Nu este o simplă
culegere de texte critice, ci un „roman critic" despre „specii
ameninţătoare": scriitori mai puţin premiaţi care stârnesc interes. Un
demers realizat în speranţa că va contribui la valorizarea acestora şi
va întârzia astfel coagularea de ierarhii indiscutabile şi bugetabile.
Prozatorii din lista lui Felix Nicolau, 28 la număr, sunt analizaţi
distinct pe capitole. Unii au mers „de la ironie la sarcasm, pe drumuri
cinice". Alţii scriu „thriller şi politici", câţiva sunt „melancolici,
visători, fantasmatici". Avem „profeţi şi rataţi fără milă". Alţii se
caracterizează prin „anarhie şi autenticitate cu fierbinţeli". Sunt şi
„dinastii". Poeţii sunt 55, iar criticii stau sub semnul 13. Teatrul,
considerat „supravieţuitor de succes", include 2 autori dramatici. În
sfârşit, cei 11 maeştri de dincolo. Despre toţi, în cele 401 de pagini
ale cărţii. Am scris intenţionat numerele în cifre pentru a se vedea
consistenţa lecturilor. Unde mai pui că analizele fac trimiteri la o
sumedenie de alţi autori, de la Lucian Bâgiu (sic!) la V. Sorokin, de la
Kenneth Grahame la Chuck Palahniuk sau poate preferaţi teoretizările
lui Jauss, Stanley Hall şi Jed Rasula. Dacă n-ai şti cum arată, numai
fibră şi frison, ai crede că Felix Nicolau e un şoarece de bibliotecă.
„Reţeta" criticului conţine ingrediente care fac din carte un deliciu
la citire. Intrări docte în subiect. Atitudini nonconformiste: „va vorbi
despre calităţile de mamaie ale femeii de 40 şi de cât de obositoare şi
de gâşte sunt fătucile de 16. Şi că dai naibii toată bărbăţia pe o oală
de varză cu costiţă afumată"(p.70). Incitări cu adresă: „Probabil o
reuşită de care, fireşte, nu se va ţine seama. În echipa canonică nu
sunt selecţionaţi jucătorii care nu au relaţii speciale cu
antrenorii"(p.49). Haz de necaz: „Despre puţine cărţi merită să scrii şi
totuşi, săracii de noi, o facem..."(p.89). Autoironie: „a învăţat cum
să uimească fără să forţeze, ceea ce chiar îl face fericit pe cititorul
inteligent (nu că eu m-aş considera aşa ceva)"(p.19). Teribilisme: „Cine
ştie, înţelege, cine nu... jazz!" (p.188). Sinestezii de lectură: „Pe
mine, unul, mă sperie poeziile masive. De poeme epice, nici nu mai spun.
E ca şi cum ai înghiţi caviar cu polonicul. Ţi se face praştie
ficatul!"(p.267).
Din paginile cărţii am reţinut un set din
„învăţăturile lui Felix Nicolau" către confraţi sau ce aşteptări are de
la aceştia. Să scrie cărţi aerisite, vioaie, autorul să nu dea impresia
că face pe deşteptul, să uimească fără să forţeze, să monteze dialoguri
fireşti, nu anchilozante, să facă eforturi de a fi contemporani cu lumea
în care trăiesc etc. Ar fi cazul să închei, că nu vă pot da mură-n gură
toată „carnea" cărţii. Nu înainte de a scrie că am impresia că Felix
Nicolau scrie cronică literară la prima mână. Pare o joacă în care
învârte cărţile pe degete cu mare uşurinţă. Cred că demersul lui,
aplicat şi sclipitor, ascunde însă ştiinţă de carte şi talent. Au de
învăţat atât scriitorii, cât şi cititorii. Primii, cum să scrie,
ceilalţi, ce să citească.
* Felix Nicolau, Fluturele-Curcan Specii ameninţătoare (roman critic), Editura „Karth", Bucureşti, 2013
http://www.revistaarca.ro/2014/4-5-6/05_cronica/03_lucia_4-5-6_14.htm
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu