Cuprins
Voroavă cătră cetitoriu
BEIZADELELE POSTMODERNISMULUI
Dacă urât nu e, nimic nu e!
În contra encomionului şi a desfiinţării
Importanţa seriozităţii. Studiu de nimicologie
Criticul solitar versus criticul de pluton
Nimic nou sub Apollo
Marmeladă, globalizare şi tentative de gust
Forţa de a nu avea
4 etape în care un universitar se poate rata ca
intelectual
ÎNTRE DEPRIMISM ŞI NUNUISM – PE ŞLEAU
Unde ni sunt argou-nauţii?
Cine nu se teme de trilogii?
Manifeste literare nouăzeciste şi (post)douămiiste
Cotaţia muzei la bursa poetică
2000 şi post-2000. Paratext, prefeţe, postfeţe, cicluri
şi obsesii
NEPOŢII POSTMODERNISMULUI
De ce nu se dă plecat
postmodernismul
Canonul – un butoi al Danaidelor
Arta de peşterǎ
Păgânism alergic la ironie
Un –ism ingenuu, aproape tandru (Performatismul)
Postcolonialismul şi noile abordări în traductologie
Din nou despre nepoţii postmodernismului: postmortemismul
DE LA BLOG LA FACEBOOK
Garsoniere virtuale, ultracentral, preţ fără
concurenţă
Hiperliteratura – o noutate de când lumea
Să nu ne dăm like singuri...
CREATIVE WRITING
Atac la baionetă/retragere în menuet
Cum să devii scriitor meseriaş
Voroavă cătră cetitoriu:
Brusc mi-am dat seama că trece postmodernismul pe lângă
mine şi eu o să-l ratez. Deja o sumedenie de prieteni mă întreabă de ce nu-mi
trăiesc postmodernismul, căci tinereţea se duce cât ai clipi. Stai! A cui
tinereţe? Doar nu a mea şi
a postmodernismului, ambii
trecuţi bine de prima juneţe. Singurii susceptibili de cruditate sunt copiii şi
copilele postmodernismului: performatismul, post-postmodernismul,
postmortemismul, noua sinceritate şi alţii despre care o să aflaţi în carte.
Copii tandri şi sensibili, care fac bube de la ironii şi giumbuşlucuri.
Dar, iată, în 2009 scriam în Anticanonice că nu ne aflăm încă în posesia unui canon
post-revoluţionar, aşa că propuneam un canon de tranziţie, un vicecanon. Scriitorii cu care
exemplificam erau organizaţi pe zodii. Semn de conjuncţii astrale
impredictibile...Acum deja cred că avem un canon. Unul atât de ţeapăn, încât nu
mai îndeamnă publicul să citească. Cu rare excepţii (cel mai adesea acestea
nefiind incluse în noul canon), scriitorii ori scriu despre ce nu cunosc, ori
cunosc lucruri ce nu prea interesează. Mi-am pus, fireşte, ultima speranţă în
culturalităţile din mediul virtual, ca ierarhii alternative la principala
ierarhie.
Să fim drepţi: postmodernismul tare s-a mai vrut modernist!
Însă atât de amestecate au fost vremurile, încât s-au amestecat şi ideile. Avem,
aşadar, mult mai multe feluri de postmodernism decât de modernism. Iar aceste
feluri, în mod vesel, se bat nu de puţine ori cap în cap, cam cum se bat
structuralismul cu poststructuralismul.
Cauza formală a postmodernismului a fost aceeaşi cu ce a
modernismului, doar cauza eficientă a arătat altfel. Astfel, scriitorii care se
impun sunt mai curând vedete decât oameni capabili să înnoiască substanţial
scriitura. Cine este văzut mai des, acela există, indiferent dacă are realmente
ceva de spus sau nu prea. În consecinţă, scriitorii din mainstream tind să
producă opere alambicate, terne, neautentice, fără umor sau cu umor răsuflat –
construcţii greoaie: ori supraîncărcate stilistic şi imagistic, ori minunat de
vidate. Realitatea a devenit mai interesantă decât ficţiunea. Literatura este
în moarte cerebrală şi respiră doar cu ajutorul aparatelor (a se citi fondurile
alocate de diverse instituţii mai mult sau mai puţin bugetare. Dar ce nu e
bugetar la noi?). Lăuzia prelungită nu ne este specifică doar nouă, ci întregului mapamond. Ajunge să aruncăm o
privire peste clasamentul celor mai bine
vândute cărţi şi vedem că ele se încadrează la thrillers, fantasy,
self-motivation sau glossy. Cât despre vânzările mai grăsuţe la capitolul
literatură adevărată, complexă şi fără tendinţă, ele se explică mai mereu prin
promovarea intensă pe bani instituţionali. Reclama vinde orice, se ştie.
Problema este că dacă produsul promovat nu e pe măsura aşteptării
consumatorilor, inevitabil consumul se va diminua. Ca atare, întreaga
literatură tinde să ajungă literatura de nişă, deşi nu şi-a propus aşa ceva. Am
impresia că niciodată nu s-au pierdut atâtea cărţi bune în favoarea celor
mediocre ca în prezent. Pierdute în anonimat. Ce e vinovat sistemul globalizat
şi anti-educaţional, dar ce ne-o facem şi noi cu mâna noastră...
Oricum, lumea s-a cam săturat de –isme, aşa că nu cred că vreunul din urmaşii postmodernismului va
reuşi să se instaleze pe tronul tatălui. O vreme, tronul va rămâne gol. Între
timp, prozei i se cere poveste, indiferent cât de plictisitor pusă în pagină,
teatrului i se cere să distreze funcţionarii corporatişti, iar poeziei, de
regulă, i se sugerează să fie cât mai ininteligibilă şi cultural afectată. Asta
nu înseamnă că literatura a devenit complet inutilă! Ba chiar deloc! Ea este
nemaipomenită pentru cursurile de creative writing, unde se experimentează, se
dezbate şi se mixează genurile şi speciile. Dacă nu mă credeţi, deconectaţi
literatura de la aparatele financiare ale instuţiilor. Nu spun că ar sucomba –
dar să vedem câţi ar mai scrie cu sete dacă ar fi să trăiască din vânzările de
carte. Special am accentuat – cu sete
– pentru că problema nu este scrisul în sine, ci scrisul cu toptanul şi
torenţial despre aceleaşi lucruri şi cu acelaşi stil, ori manieră, mai bine
zis. De unde şi necesitatea unei estetici inumane, în afara slăbiciunilor de
caracter ale speciei noastre.
Bineînţeles, cartea de faţă nu este o jelanie. Ea surprinde
douămiismul din unghiuri cam ciudate, studiază la microscop ultimele zvâcniri
ale postmodernităţii, dar şi primele ticuri ale noilor curente, ba mai şi
aruncă o privire către hiperliteratură, bloguri şi facebook. Scopul ei este să
vă enerveze la modul delicios. Să vă provoace să scrieţi mai bine decât am
făcut-o eu. De aceea se şi încheie cu strategii de creative writing.
Succes şi promovare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu