Volumul de versuri Carte
vie, Editura Mirador, Arad, 2003 al poetului şi conducătorului revistei Arca
din Arad, Vasile Dan, vine în sprijinul substanţialei sale creaţii anterioare.
Confirmare, dar şi surpriză, totodată. Elementul şoc este asigurat de mesajul
dihotomic al cărţii ca artifex: pe de o parte îngrădirea clasică a
emisiei poetice, iar pe de altă parte exuberanţa barocă a ilustraţiilor care-l
au ca autor pe multdăruitulcuhar artist plastic care este Viorel Simulov.
Nu
rezultă de aici o ruptură interioară în construcţia cărţii, căci există un
laitmotiv generator de structură : anume vegetalul, împărtăşirea cu bucuriile
simple oferite de natură, vergilianismul nostalgic. Eşafodajul volumului se
dovedeşte în cele din urmă de natură contrapunctică: proliferarea somaticului
înspre vegetal - la nivelul ilustraţiei - fiind contrabalansată de tăierea cu
măsură a versului. Accelerat pe alocuri şi bine temperat din atracţia spre
redundanţă, poemul tinde să absoarbă esenţele tari ale haiku-ului sau chiar pe
cele ale poemului într-un vers.
Contrastul între
pictorialul şarjat şi cuvântului sugestiv provoacă, pe alocuri, spectacolul
demn de Hieronymus Bosch („o, femeie cu sexul indolent şi mereu receptor/care
te naşte/în timp ce tu o posezi”) şi pune în alertă „sîngele/care aleargă
besmetic ca un râu în nisip”.
Nici încărcătura stilistică nu constituie o ameninţare pentru tonul
horaţian, cel mai adesea propunându-ni-se stilate comparaţii metaforizante („o
pasăre fără penet,/goală puşcă/precum inima unei femei/pe care încă nu
îndrăzneşti/să o atingi”), unde livrescul se preface a fi intimidat de
naturalul tămăduitor: „creşte un deal în plină câmpie tocmai acum/precum cerul
l-ai face sul/înaintea picioarelor tale”. Anihilarea realului distonant se face
atât de uşor încât orice ar putea fi semnalat ca lamentaţie sau protest devine
„o muzică de dinaintea/muzicii/când se amestecă totul”. Astfel, confruntarea
dintre eul liric şi spectrul păsării-animal se rezumă la o simulare a agresiunii
(„zgârii cu degetele moi, ca într-o apă/încremenită, în chipul tău”), gest
ritualic, defensiv în ameninţarea sa.
Acordajul acesta secret al tensiunilor dinamizatoare se constituie
într-o formulă poetică rar întâlnită la optzeciştii rămaşi pe baricadele
poeziei. Fără să dea bătălia făţişă cu minimalismul hip-hopist al douămiiştilor
de tip fracturist, poezia lui Vasile Dan se detaşează de contingent prin
simplicitate rafinată şi prin relansarea detaliului prozaic ca simbol.
Totodată, dacă se renunţă la apetitul ludic postmodern, decizia este compensată
de marginalizarea lehamitei şi a melancoliei excesive care bântuie scriitura
poetică românească actuală. O asemenea carte vie pare să anunţe
accentuarea simpatiei autorului pentru sapienţă şi pentru decupajul abrupt,
specific vechii poezii chineze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu