Cine nu se teme de trilogii?
De ce s-ar încumeta cineva să
construiască o trilogie la trecerea dintre mileniul al doilea şi al treilea,
când se citeşte tot mai puţin şi microtextul triumfă? Să fie o pornire
nestăvilită, maniacală ori o încercare de ordonare într-un sistem a temelor şi
motivelor abordate în scrieri anterioare? La alte explicaţii, cum ar fi
captivarea cititorilor de diverse categorii, nici nu mă gândesc.
De aşa ceva am
putea vorbi în cazul lui Marin Preda, cu Cel
mai iubit dintre pământeni. Acolo intenţia de captatio este evidentă, intriga fiind dezvoltată în vederea
climaxului. Nicolae Breban şi Mircea Cărtărescu, însă, dacă au ceva în comun,
ar fi survolarea în mare viteză a cititorului mediu cu scopul de a atinge
altitudinea maximă, acolo unde se află în aşteptare febrilă rândurile rărite
ale elitiştilor. Cărtărescu o spune explicit: „O carte era până la urmă o sită,
un mecanism selectiv, o succesiune de grile şi probe din ce în ce mai dificile,
aşa încât hoarda de cititori ce pătrundea în marea sală iniţială să se piardă
pe drum”[1].
Mai indulgent cu cititorul, el îşi publică trilogia Orbitor în trepte, la Humanitas: Aripa stângă (1996), Corpul
(2002) şi Aripa dreaptă (2007).
Breban, însă, se dovedeşte nemilos, oferind un simultan –Amfitrion: Demonii mărunţi,
Procuratorii şi Alberta apar
toate la Editura Du Style, Bucureşti, 2004.
Obsesii, piruete, şlefuiri
Revenind la intenţionalitate,
observ că ambii trilogişti urcă în pagină topoi,
laitmotive prezente şi în alte texte ale lor. Breban reconsideră, fără
modificări majore, întâlnirea tensionată dintre bărbat şi femeie, acea pândă şi seducţie care îi caracterizează
şi pe noii reprezentanţi ai puterii ori pe cei văduviţi de ea. Multdiscutatul
nietzscheanism este proiectat în încartiruiri senzuale, luptătorii fiind, de
fapt, Don Juani camuflaţi: „donjuanii ascunşi, cei ce se lasă cuceriţi mai
degrabă decât cuceresc, cei care provoacă cucerirea, cei ce se lasă vânaţi”[2].
De unde şi încercarea disperată a avocatului Marchievici de a fi admis în apartamentul-salon
al Albertei ori în rândurile lumii ieşite la promenadă: „acea stradă-salon,
stradă-instituţie, strada-istorie, sistem, cerc închis, arenă,
strada-existenţă, strada-carnaval”[3].
Absorbirea în decor îi este îngreunată individului rasat. Mediul poate respinge
prin ignorare, aşa încât debusolarea lui Marchievici („Sunt într-adevăr
invizibil?”) este firească. În fond, eroul brebanian masculin nu se regăseşte nici la polul unde se află grupată marea
burghezie, nici la cel ocupat de mica burghezie. Nici în apartamentul Albertei,
„aproape un salon cehovian”, frecventat de o sumedenie de personaje ierarhizate
în funcţie de responsabilităţile casnice, nici pe bulevardul luat în posesie de
mulţimea pestriţă. Aristocratul Marchievici se simte peste tot un intrus,
invidios pe „impertinenţa de a trăi” a celorlalţi, pipăindu-le „pielea
psihologică”. Concluzia se impune de la sine: „Cine nu există încearcă tot
timpul să existe!”[4]. Intrusul
amuşină, tatonează. Aceşti Don Juani rafinaţi sau mahalagii se măsoară reciproc,
iar faţă de femei simt teamă. Complexul de inferioritate este transformat
într-unul de superioritate, dar angoasa schopenhaueriană persistă.
Nicolae Breban este foarte mândru
de tipurile feminine pe care le-a creat în romanele sale. Nu sunt sigur că are
de ce. Dând ocol „femeii-statuie-coloană” sau celei faulkneriene, lovită de o
„oligofrenie-pasageră”[5],
el are în vedere: „o frumuseţe neliniştitoare, metalică, precum a nebunilor”[6].
Nu se intră în interior, propriu-zis, indiferent cât de mult ar discuta sexele
opuse. Bărbatul umblă năucit după o femeie marţială ori, invers, femeia
funcţionează ca un soi de pudel pe lângă bărbatul experimentat şi condescendent.
Feminitatea este considerată prin raportare la virilitatea ţanţoşă; cea excesivă,
stranie şi statuară oprimă, anticipează eşecul masculin. Din nou o măsurare de
forţe.
Şi Cărtărescu îşi reordonează
obsesiile. Indiferent că citim despre liftul ce alunecă de la un etaj la altul
al unei lumi subtil dar ferm ierarhizate ori despre fluturii imenşi hibernând
sub gheţuri sau despre cel care-şi întinde aripile pe coapsa mamei, toate sunt
imagini deja înregistrate. La fel şi poşeta mamei, Mendebilul, tatuajele
ezoterice, parăzile cu care alegorice pe bulevardele bucureştene. Stând cu
picioarele proptite de caloriferul cald sau rece, după sezon, din camera lui de
deasupra oraşului, naratorul se reflectă în realitate ca într-o oglindă:
„privesc Bucureştiul pe fereastra mea triplă ca un retablu baroc”[7].
Supra-tema Orbitorului este
exfolierea rozei mistice, dantescă şi senzuală ca în Halimà, sacră şi rafinat perversă totodată: „Pliuri în pliuri, ca
un trandafir, ca o vulvă”[8].
Dar roza este şi un labirint şi fiecare petală a ei un palimpsest ce se citeşte
la infinit, prin răzuire: „privindu-se pe sine, trandafirului îi cresc, tocmai
prin asta, petale noi, care trebuie şi ele privite cu priviri noi, ca şi când
mirifica floare ar creşte pe un nerv optic şi cu ea am putea vedea invizibilul”[9].
Primează intenţia decodificării, de unde şi necesitatea selectării dure a
cititorilor. Autor, narator şi cititor pun din greu umărul la descifrarea
hieroglifei ivite pe covorul-cub ţesut de mama-medium, anchetată de securitate
pentru dezvăluirea unor secrete geo-politice şi militare în tapiţeriile ei.
Hărţi secrete, fabuloase, nu sunt doar covoarele ţesute în apartament, ci şi
tatuajul policolor pe care Herman îl execută pe craniul fetiţei Anca. Peste
ani, Mircea o tunde la piele pe purtătoarea palimpsestului şi îşi vede chipul
zugrăvit pe scalp. Mai mult, fiecare componentă a feţei sale este alcătuită din
împunsături ce reprezintă catastrofe sau narează evenimente reduse la o scară
infinitezimală. Viziunea per specula in
enigmate permite descompunerea întregului în întreguri mai mici, căci
megasistemul este compus din sisteme subordonate: „să ignori restul desenului
şi să te fixezi doar pe un detaliu al detaliului iniţial, şi apoi pe un detaliu
al detaliului detaliului”[10].
Cum să nu vezi prezentul
Lumea este percepută de cei doi
prozatori prin intermediul unor organe de simţ scindate, izolate sau unificate
într-un supersimţ. La Breban precumpăneşte vederea, dar asta nu înseamnă că el
ar fi un vizual în accepţie obişnuită. De fapt, personajele lui se privesc cu
scopul spionării reciproce. Şi aici preeminentă este fixaţia pe detaliu, doar
că interesul este unul voyeurist, nu entomologic. Stăpânii îşi spionează
slugile, să vadă ce fac acestea în lipsa lor, bărbaţii scrutează femeile cu o
minuţiozitate de muzeograf ori de colecţionar. Exact asta şi face romancierul:
colecţionează tipuri umane pe care le angajează într-un joc al privirilor
furişate sau impertinente. Tehnica este a decupajului: „Când cineva îţi arată
ceva cu mâna, un peisaj, să zicem, în loc să priveşti în direcţia indicată, tu
te rezumi să priveşti mâna”[11].
Ca la Eminescu, privirea sau glasul sunt corporalizate: „întinse vocea ca o
mână şi-l mângâie pe ceafă” sau „picioarele privirii ei distante” ori
„privirile sale zăngăneau pe faţa de porţelan a tinerei femei măritate, ca
nişte palme de staniol”[12].
Cu această tactică se obţine o viziune deductivă, dinspre general înspre
particular. Zeii visează să fie acceptaţi printre muritori, reversul fiind şi
el valabil: „Să dilaţi existenţa, să poţi vedea lucrurile de jos în sus, din
perspectiva unui copil puternic; cum zic nemţii, din perspectiva broaştei – die Froschperspektive. Să
<> din locul psihologic pe care-l ocupi în propria-ţi viaţă,
dar nu în sus, ci în jos, să intri în ţesătura existenţei, în micro-existenţă,
în macro-existenţă, să îmbogăţeşti fiecare jumătate de oră, să trăieşti ca un
sinucigaş care mai are câteva ore de trăit sau ca acel celebru condamnat la
moarte de la începutul Idiotului lui
Dostoievski”[13].
Şi Cărtărescu are probleme cu
înregistrarea realităţii. Organele de percepţie ale naratorului său sunt incandescente
ca filamentul unui bec aprins: „Nu mai trăiesc nimic cu adevărat, deşi trăiesc
cu o intensitate de care simplele senzaţii n-ar putea să dea seama”[14].
Sinteza senzorială nu conduce la suprapunerea simţurilor, la sinestezii simboliste,
dar nici nu lasă nealterate obiectele percepute: „Sunt un singur mare organ de
simţ, deschis asemeni crinilor de mare, filtrând prin carnea albă a nervilor
mei turbioanele acestei unice vieţi”[15].
Simţurile, forme ale intuiţiei după Kant, nu sunt dereglate după metoda lui
Rimbaud, ci intensificate sau diminuate. O mărturisire de genul: „nu mai ştiam
de ce parte a pleoapelor mele mă aflu” confirmă deplasarea către irealitatea imediată, visată mai întâi
de Blecher.
Apăsarea butoanelor de zoom in şi zoom out afectează şi perceperea timpului şi a spaţiului. Făcând uz
de un concept bahtian, cronotopul din Amfitrion
implică vizionarea istoriei „la scară”, asemenea unei hărţi. Putem creşte sau
scădea scara pentru a cuprinde întregul, respectiv pentru a studia detaliul
infim. Utilizarea prezentului istoric dispune întâmplările în ordine
paradigmatică, le examineză moral în acelaşi timp. Dar se poate surprinde şi
momentul, trăgând brusc frîna de mână a naraţiunii: „avea, în clipa când i-am
ridicat de jos pardesiul, nici treizeci de ani sau depăşise cu foarte puţin”.
Perspectiva eleată, statică, se suprapune celei heraclitice, fluidă, şi
viceversa. Folosindu-se de percepţii şi senzaţii, Breban pare să aplice un
procedeu al formaliştilor ruşi, anume defamiliarizarea
(„ostranenie”), resuscitarea uimirii prin urcarea sau coborârea punctului de
fugă al perspectivei tabloului. Motivaţia,
ceea ce aceiaşi formalişti numeau punctul de contact cu realitatea, nu este
niciodată pulverizată, aşa cum se întâmplă la celălalt trilogist luat în discuţie.
S-ar putea crede că pentru
Cărtărescu frecventarea memoriei afective ar echivala cu o căutare a timpului
pierdut. Dar vremea copilăriei-adolescenţei nu este considerată „pierdută” – ea
trebuie doar valorificată ca durată,
cum ar spune Bergson. Căci: „nu descrii trecutul scriind despre lucruri vechi,
ci aerul ceţos dintre tine şi el”. Faptul trăit trebuie reinterpretat şi
recodat în ordine ezoterică. „Continuum-ul realitate-halucinaţie-vis” permite
glisarea între regnuri, erezii, amintiri de-a valma, înghesuindu-le în regatul
fabulos-grotescului. Dacă „trecutul este totul” şi „viitorul este nimic”,
regresul intrauterin este calea către marea revelaţie. Timpul galopând spre
neant este un armăsar lovit de streche care trebuie oprit: „Spaţiul e
paradisul, timpul este infernul”. În sensul acesta memoria este o luare a
timpului în răspăr: „Există o memorie universală, cuprinzând, stocând şi
distrugând ideea de timp”. Încetinire şi umplere cu (supra)sens. Dar caută
Cărtărescu piatra filosofală cu adevărat? Sau mai degrabă pe cea poeticală?
Oare nu proclamă el: „Ar trebui să ne amintim cu testiculele şi să iubim cu
creierul”? Raţionalizarea instinctului şi împătimirea cerebralităţii – condiţie
necesară şi suficientă pentru a redispune timpul paradigmatic. Zbaterea între
spectaculosul oniric/coşmaresc (gen Lautreamont) şi banalitatea îndârjirii
cotidiene are efect de duş scoţian. Cititorul este când ridicat la ceruri, când
izbit de pământ. Autorul nu se hotărăşte ce să fie: prozator sau poet
barochist. ]
Câtă trilogie, atâta roman?
Breban respectă mai îndeaproape
condiţia de existenţă a romanescului. Nici Amfitrion
nu abundă în evenimente dar, chiar şi aşa, există un suspans în stare pură,
creat aproape din nimic, care împinge lectorul înainte. Răsucirea frazei şi
analizele extinse vădesc o ambiţie în a-l urma pe Thomas Mann, doar că autorul
trilogiei Iosif şi fraţii săi chiar
relata fapte si obiceiuri, recrea istoria mitică, atunci când îi lipseau
datele. Pe când la scriitorul român dăm doar peste o „bârfă pe dos”, adică o
„confesiune” cu rol catalizator. Confesiunile acestea sunt, totuşi, de cele mai
multe ori albe, în sensul descărcării de concret faptic. Breban ia oglinda lui
Stendhal şi o plimbă de-a lungul unui drum capilar, dacă pot zice aşa. În Amfitrion se discută şi se dezbate
enorm, plecând de la situatii arhetipale: un incest, castitatea în care ar
trebui să se odihnească din când în când femeile, o sinucidere etc. Sunt doar
pretexte pentru dezbateri subtile, fără studiu de caz. La drept vorbind, lectura
ambelor trilogii poate începe de oriunde, fără mare preocupare pentru
cronologie sau derulare logică. Ceea ce importă este secvenţa. La rândul ei,
puterea este mai mult teoretizată decât văzută în acţiune. Securiştii lui Breban
sunt nişte filosofi peripatetici, fără nicio legătură cu adevărul istoric. În
discuţia dintre studentul Larghilescu, infiltrat în Universitate şi contaminat,
şi naşul său, generalul Valentin, este citat mereu Chiţu, un lider de opinie
boem. Astfel, proclamă Chiţu: „Puterea trebuie să rămână discretă, intimă,
individuală, secretă! Puterea trebuie să se ignore pe sine, dacă vrea să fie
eficientă!”. Am văzut că această camuflare face ca, ulterior, ascunşii să se
simtă intruşi în mediile „obişnuite”. La fel, Larghilescu exclamă: „Nu puterea
mă interesează, naşule, ci ideea de
putere!”. Roman ideologic, mai curând, decât unul critic la adresa puterii
comuniste. O trecere în revistă a disimulărilor de tot felul: „adevărul se
îmbrăcă în hainele pudice ale minciunii”. Şi într-adevăr, pudoarea brebaniană
sare în ochi – orice banală drăcuire implică prezentarea de scuze în paranteză,
pentru că scriitorul este captivat de aristocraţi sau de membrii straturilor
sociale bine delimitate. Aşa sunt mahalagii ajunşi ofiţeri în Securitate, un
soi de „elită pe dos”, o camorră
dâmboviţeană. Ei teoretizează, în mod paradoxal, necesitatea faptei în
defavoarea teoriei. O viziune concentrică a clanurilor similară celei din Bietul Ioanide al lui Călinescu. În
fapt, toată lumea vorbeşte teribil de mult, ca într-un bâlci al
deşertăciunilor. Până şi boemul Chiţu este un urmaş al aristocraţilor
macedoneni din Munţii Pindului, care elogiază eticheta: „dacă tot suntem
blestemaţi să trăim la periferia istoriei, măcar să încercăm să salvăm aparenţele”.
Decadentism à la Oscar Wilde, suflat peste fondul balcanic cu identitate
hibridă, deci neautentică. Ceea ce se cere este „o anume aristocratică eleganţă
în arta de a primi, în arta amfitrionatului”. Exact ce face şi
scriitorul cu cititorul lui: îl invită într-un roman salonard şi-l momeşte cu
delicatese, dar exclusiv cu delicatese!
În cazul lui Cărtărescu
romanescul este pur şi simplu sfidat. Cititorul se poate delecta cu
scurt-metraje, indiferent dacă onirice sau mizerabiliste, însă nu se poate
vorbi despre o intrigă. Ceea ce impietează mai cu seamă asupra degustării
trilogiei este excesul de frumuseţe imagistică sau stilistică. Culmea este că
în poezie Cărtărescu a ştiut să se ţină aproape de cerinţa lui Pound de a scrie
poezie la fel de bine ca proza, de a diminua poeticitatea, pe când în proză nu
se poate abţine de la arabescuri năucitoare. Orbitor este frumos, însă epatează şi oboseşte prin reluări
obsesive. Faptul că el a constituit un succes de piaţă şi la noi, dar şi în
Occident, mi se pare că are explicaţii diferite. În România ne hrănim încă din
snobismul fanariot, cel care îi făcea pe boierii din Ciocoii vechi şi noi să comande zugrăvirea de biblioteci pe pereţii
sălilor de recepţie. Să nu uităm că un eseist elitist cum este H. R. Patapievici
a fost, la un moment dat cel mai bine vândut autor român! În străinătate, cred
că Orbitor este perceput ca un
monument literar surprinzător, dat fiind că provine dintr-o ţară cu o economie tristă.
Insă impresia de sforţare în vederea depăşirii complexului culturii mici
persistă. Miza este crescută artificial. La atâţia ani după marile experimente
ale fluxului-de-conştiinţă, Orbitor
nici măcar nu atinge nivelul experimentului polifonic din Conversaţie la catedrală, romanul lui Mario Vargas Llosa.
Propriu-zis, nu putem vorbi de o modalitate revoluţionară de a dispune materia
epică. Ceea ce contează este vizionarismul simbolic, domeniu în care Cărtărescu
excelează, fără doar şi poate. El este un posedat angelic („îngerii îmi
populează creierul ca spirochetele”), un scotocitor („câtă scotocire de medic
legist printre organe lichefiate!”) şi un născocitor de mituri („Imi imaginam
uneori mântuirea ca pe o ejaculare de fluturi, levitând cu miliardele într-o
spermă de aur”).
Suspansul suspendat
Dacă pierde la capitolul
suspansului, Cărtărescu recuperează faţă de Breban la cel al spectaculosului.
Descrierea invaziei de strigoi în satul strămoşilor bulgari, a măcelăririi
fluturelui-bivol ascuns sub gheaţa Dunării, a vizionării hiperlumii cu ajutorul
liftului, avatarurile sectei scopiţilor şi suprinderea extazului castrării sunt
pasaje de o expresivitate maximă. De asemenea, câştigător este şi la repudierea
pudibonderiei prăfuite. Sexualitatea din Orbitor
este una puternică şi complet motivată de contextul narativ. Pendularea
deconcertantă între real şi imaginar, fără un plan cât de cât coerent, ci doar
în funcţie de disponibilitatea afectivă, este făcută suportabilă şi de
orgiasticul păgân, în linia lui V. Voiculescu şi a lui Blaga.
Amândoi scriitorii sunt suferinzi
în ce priveşte umorul. La Breban el lipseşte aproape total, lumea romanului său
fiind una scorţoasă. La Cărtărescu el există, dar este anihilat prin
explicitare, ceea ce-i răpeşte tot hazul. Interesant este că ambii prozatori
îşi subestimează şi suprastimează cititorul în acelaşi timp. Cel care are
curajul să se înhame la una sau alta dintre trilogii, trebuie să dea dovadă de
subtilitate şi concentrare dar, totdată, rămâne cu impresia că scriitorul este
un demiurg absolut, în control insuportabil asupra universului creat/evocat de
el. Cititorul este perceput ca un om fără
însuşiri, inteligent, caracterizat de o răbdare peste poate. Sau, cum ar
spune autorul Orbitorului, tot ceea
ce contează este „crisalida mea de cuvinte”[16].
[1] Mircea
Cǎrtǎrescu, Orbitor, Corpul, Editura
Humanitas, Bucureşti, 2006, p. 161.
[2] Nicolae
Breban, Amfitrion, Procuratorii,
Editura Du Style, Bucureşti, 1994, p. 26.
[3] Ibidem, p. 41.
[4] Nicolae Breban, Amfitrion, Alberta, Editura Du
Style, Bucureşti, 1994, p. 72.
[5] Ibidem, p.59.
[6] Nicolae Breban, Amfitrion, Demonii mǎrunţi, Editura Du Style, Bucureşti, 1994, p.39.
[7] Mircea Cărtărescu, Orbitor, Corpul, Editura Humanitas, Bucureşti, 2006, pag. 110.
[8] Ibidem, pag. 11.
[9] Ibidem, pag. 94.
[10] Mircea Cǎrtǎrescu, Orbitor, Aripa stângǎ, Editura
Humanitas, Bucureşti, 2006, p. 86.
[11] Nicolae Breban, Amfitrion, Demonii mǎrunţi, p. 61.
[12] Idem, Procuratorii, p. 93.
[13] Idem,
Demonii mǎrunţi, p. 60.
[14] Mircea Cǎrtǎrescu, Orbitor, Corpul, p. 9.
[15] Ibidem,
p. 10.
[16] Ibidem,
p. 117.
Bleah, mi-a placut. De multisor nu m-ai gustasem nimic de matale. Odios de abstract, indecent de gustos. Mergea titrat. Pentru cine crezi ca ai scris aici? Nu tot pentru cititorii fara insusiri, de o rabdare peste poate, aplatizati cu crisalida de cuvinte? Invevitabil. Din moment ce nu mai putem spune ceva decat sinelui si nu mai putem asculta pe altcineva decat doar pe noi insine. Suntem o hoarda de Sine, in cautarea unui Tine.
RăspundețiȘtergereImi place stilul si ideea. Felicitari
RăspundețiȘtergerenumai abstract puteam scrie despre ceva atat de abstract! asa ca va felicit ca ati rezistata si ca nu ma urati evident :)
RăspundețiȘtergereInteresant stilul abordat. Mi-a facut placere aceasta lectura.
RăspundețiȘtergeredar degeaba avem ca nu facem nimic
RăspundețiȘtergereavem di toate
RăspundețiȘtergereAbstract si in acelasi timp usor de inteles mesajul. Mi-a facut placere sa citesc.
RăspundețiȘtergereun punct de vedere pertinent
RăspundețiȘtergereSuperb articolul. L-am citit de 2 ori.
RăspundețiȘtergereSa nu exageram. E un articol interesant, dar il intelegi din prima :)
Ștergere:))) si eu sper sa fie inteles din prima!!!
RăspundețiȘtergeredar multumesc pt lectura tuturor!