Lansat de curând la Gaudeamus, volumul de versuri kamceatka.
time IS honey de Felix Nicolau (Editura Vinea, 2014) m-a dus cumva cu
gândul, prin atmosfera distopică și prin semnele de întrebare pe care le
ridică implicit, la o mare parte din valorile societății
contemporane, la ceea ce se petrece în The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
(Jocurile Foamei: Gaița Zeflemitoare – Partea 1), film ce rulează de puțin
timp pe marile ecrane din România. Cu alte cuvinte, spiritul distructiv al
personajului Katniss Everdeen se incarnează în cazul
nostru în vocea zeflemitoare a eului liric, un eu sătul de a-și
seduce cititorul și de a-l manipula în sensul cel mai căldicel
al termenului: „nu mai merge aşa – cititorul trebuie luat de gât şi/ azvârlit
într-un scaun ca să asculte/să-l asculte pe autor: ţinut cu forţa acolo/apăsat
cu genunchiul pe piept” (la palmare).
Poezia este imaginată ca o formă
de pedeapsă, fiindcă ea nu mai poate fi receptată în mod natural, ambiental,
post-romantic. Tonul este vădit dictatorial, scenariul pare potrivit pentru un
episod de bandă desenată și în partea a doua a poemului menționat:
„editorul dolofan cu pantaloni burduhănoşi/ urlă în faţa publicului compus din
4 poeţi şi o/ scrumieră: a venit timpul ca cititorii să bage/mâna în buzunar şi
să ne cumpere cărţile!/ după care porneşte videoproiectorul: un filmuleţ/în
care tehnoredactorul cu păr baobab de la editură/declară de după ochelarii
injectaţi: editura noastră/a acoperit perfect segmentul de nişă pe care şi-a/ propus
să-l acopere deci viitorul editurii noastre nu/ poate fi decât plin de succes!”
În discursului liric Felix Nicolau parodiază ideea de strategie de marketing
care nu merge decât eventual la suprafață, fără a avea legătură
cu obiectul artistic sau cu orice firavă particulă poetică ce ar putea,
eventual, viza necuantificabilul tărâm al esteticului.
Perspectiva distopică se prelungește, cu
umor și sarcasm, până la o posibilă Judecată de Apoi în care mântuirea
candidatului depinde de lectura sa, ceea ce nu este prea plăcut dacă dăm
crezare faptului că balaurul cu șapte capete al audio-vizualului acaparează
orizontul de lectură al potențialului cititor: „cititorul trebuie făcut
să înţeleagă că cineva acolo/ sus scrie pentru el – şi că la Judecata de Apoi o/
să-l ia dracu’ dacă habar n-are ce a tot scris autoru’/ pentru el atâtea sute
de ani. Dracu’ are nişte croşee din/ oţel la ficat... de te ia dracu’ ”. Șugubăț, voluntar
distrat și păstrând o oarecare urmă de gallant, poetul pseudo-vizionar deconstruiește cu
savoare șabloanele gândirii actuale, neratând
ocazia de trece de la atitudinea americană de political correctness la
mireasma de gogoșari românești: „cu
cititoarele e mai complicat/ cititoarele îl pot privi drept în ochi pe editorul
spumegând/ de furie după care se pot întoarce spre tine şi te pot/ întreba
şuşotit: ai luat şi tu capacele de la bar?/sticlele astea îs minunate pentru
pasta de gogoşari”. Un fel de Uncle Sam vs. Unchiu' Mitică. Deloc întâmplător
poemul la palmare reprezintă o “hoață”
(anti)teorie a receptării în care eul poetic se autoironizează, cititorul este
obligat la lectură, iar editorul este dispus să creadă în viitorul măreț al firmei
sale. Textul este dedicat, printr-un salut, poetului californian Al Young,
emblemă a poeziei actuale, implicate în societate, capabilă să aibă impact la
nivel de mase și demnă de a fi apreciată de însuși
guvernatorul Arnold Schwarzenegger. Subversivă prin în esența ei,
poezia lui Felix Nicolau atrage cumva atenția că
sofisticatele tehnici de advertising nu reușesc să
rezolve nici problema lecturii, nici cea a vânzărilor, dar creează un tip de performance.
Aici este nexul problemei, deoarece, pentru cititorul obișnuit,
poezia pare să nu aibă impact decât asociată cu un anumit fel de spectacol de
tip sound & slam poetry.
Pentru cei care nu gustă scenariile poetice
distopice, există în prima parte a volumului, Tainele Victoriţei/Victoria’s
Secrets, o serie de întâmplări din realitatea imediată a cuplului sau doar
a bărbatului: reverii smooth-bachelardiene de vară („răpăitul ploilor cu
gheaţă din iulie/mă trimite cu gândul/la o dansatoare de salsa/care-mi spărgea
geamurile de două ori pe lună/ cu tocul pantofului extras din picioruşul ei stâng”,
rumba), scenarii hard de împerechere corporatistă traversate de
fiorii anti-transfigurării („îmi marchez teritoriul lipesc pe zgârie-nori afişe
cu/ mirosul meu noaptea deschid balconul şi rag/ cu grijă să nu intre ţânţarii/ea
probabil e-n club cu căţelele – scroafă iresponsabilă!/e momentul să-i atac
vizuina să-i sfâşii puii/ îmi fixez proteza dentară din aur ataşez unghiile
false şi lipesc/ extensiile la coamă/ simt că devin o hienă la modă// iar
dragostea vede un tigru în orice cangur pitic”, suflet de corporatist)
sau o anti-odă în vers alb în care grandomania, egolatria și
exhibiționismul se contopesc hidos („adoraţi-mă
blagosloviţi-mă sunt o zeiţă mama Rusia/ pe tocuri de 16/ imaginaţi-vă bikinii
mei din tigru bengal/ pentru voi nu exist! sunt ca Siberia închisă pentru
turişti// de azi înainte tu copilix eu bebelix/ o cusătură fină e mai rară
decât un forehand nimicitor/ ţi-aş putea da versace/ ţi-aş putea da dior/ ţi-aş
putea naşte federei schumacheri maradone”, I Love Fashion TV).
Apoi, treptat, în partea a doua a volumului, Viaţă
de Bruxelles, se accentuează miza socială și
spirituală a discursului liric. În această direcție,
putem să considerăm poemul vrajbă o fabulă postmodernă în care se
confruntă „oaia neagră” și „capra neagră”: „îmi zice că el nu e oaia neagră a catedralei
e o/ capră neagră animal de pisc trăitor în clopotniţe/ codiţa lui albă e o
plăcuţă pe care/ scrie monument al naturii”. Mimesisul, artificialul, fake-ul,
kitch-ul au confiscat spațiile sacre fie ele convenționale
sau personale. De asemenea, am savurat citind volumul, parodierea geloziei ce
se încheie cu o promisiune superbă: „n-am timp sǎ fiu gelos cum ar trebui şi/ asta
mǎ distruge psihic/ inclusiv cearcǎne// n-am timp sǎ fiu gelos cum am/ învǎţat
– veşnic la pândǎ: coapsele/ încordate tricepşii ca mǎseaua de minte// n-am
timp sǎ-ţi aflu toate parolele/ sǎ-ţi ascult telefonul sǎ vin peste/ tine
noapte de noapte// încǎ n-am timp sǎ fiu tu”, (City FM). Textul
surprinde psihologia masculină în tot eroismul și
optimismul său. Tot în secțiunea volumului intitulată
incitanto-ironic Nopţi clocotite, identificăm contrapartea poemului
anterior – o nuanță din farmecul psihologiei feminine,
într-un moment de romantism combinat cu elemente de steampunk: „pe la 4
dimineaţa am vrut să aprind lumina s-o iau la castane/ fă ce dracu vrei în patu
meu dacă zaci ca o capră/ moartă-n şanţ?// de la bunica am moştenit însă un cap
de bronz cu limbă de jad/ i-am luat în palme sânul stâng mult mai mare decât
cel drept/ i-am şoptit nu ai de ce să te ruşinezi veveriţo/ eşti mai frumoasă
aşa// a mârâit: asta pentru că-ţi plac ţie chestiile naşpa!”, (Adelina).
Dar, oricât ar părea de cool și de direct pe alocuri,
discursul poetic al lui Felix Nicolau este, în fond, unul elaborat: atât de bine
elaborat, încât poate lăsa impresia oricui că și el
ar putea scrie așa. Nimic mai fals. De fapt, însuși
titlul este o trimitere la observația lui Sainte-Beuve că Baudelaire „a mers
în extremitatea Kamceatkăi literare” pentru a-și
plasa nebunia, afirmație ce, din cauza continuării sarcastice
„time IS honey”, ne face să înțelegem că trecerea timpului deformează
memoria, iar nostalgia trecutului poate șterge cele mai grave evenimente
ale istoriei, astfel încât erorile se pot repeta la infinit: Errare humanum
est, perseverare autem diabolicum. Desigur că poemele lui Felix Nicolau nu
au o miză etică, dar figurile și situațiile
grotești evocate sunt demne de un Goya postmodern care, prin ludic și umor
dezamorsează cinismul și sarcasmul atât de expresiv în poeme
precum cel intitulat situații: „dacǎ plângi nimic nu pricep din plânsul
tǎu// dacǎ râzi nimic nu pricep din râsul tǎu”. Altfel spus, situațiile
sunt tipice, reci, indiferente, proiectând un univers lipsit de feed-back,
dominat de incomprehensibilitate: „[…] publicitate: zeci de mii de euro
urmăreşte/ (nu mai înţeleg ce scrie)/ tamaş şi daniel niculae, datori fiscului
francez/ secretarii de stat nu pot gestiona eficient 453 de spitale/ cl.
komartin: Doamne ajută!/ rovana plumb guvernul boc trebuie să... / (nici aici
nu mai înţeleg)/ cod galben de ploi şi vijelii în toată ţara”, (burtieră).
Ca și peștele lui Iona, incomprehensibilul înghite
tot. Totuși, în Kamceatka
lui Felix Nicolau poezia înghite incomprehensibilul și, cu
toate că, „zei pe la mijloc nu sunt” (scutul lui), „cei mai mişto
scriitori sunt contabili la/ microsoft” (ass de treflă), de unde deducem
că, în fond, numai firma lui Bill Gates e în pericol. Susținut
de elementele grafice de mare impact ale Monicăi Hayes, kamceatka. time IS
honey este unul din cele mai percutante și
inovatoare volume de versuri apărute anul acesta în peisajul poetic autohton.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu