Ţările sărace sunt bogate în festivaluri cu tentă
culturală. Cultura absoarbe mai mulţi bani decât educaţia. Există atâtea
universităţi luxoase unde profesorii nu dispun de computere funcţionale ori de
videoproiectoare pentru a-şi face cursurile mai atractive. Festivalurile, de
cele mai multe ori, sunt pârghii de putere culturală (eu te invit, dar mă
inviţi şi tu! – iar cine nu e invitat la festivaluri e zero etc) şi de ghiftuit
buzunarele unor şmecheri de pe la autorităţile locale.
Un festival pe bune, însă, a fost cel de la Craiova
(16-19 octombrie), anume Festivalul
Internaţional de Sound&Slam Poetry, la care au participat Philip
Meersman (Belgia), Peter Waugh (UK), Tobias Kunze (Germania), Katarzyna
Bazarnik şi Zenon Fajfer (Polonia), Claus Ankersen (Danemarca), Claudio Pozzani
(Italia), Angyal Gyula (Ungaria), saxofonistul specializat în experiment
muzical Michael Fischer (Austria), iar din România Iulia Militaru, Anca Bucur,
Peter Sragher şi subsemnatul.
Organizatorii festivalului au fost Peter Sragher,
Preşedintele Filialei Traduceri Literare a USR, Bucureşti, împreună cu Casa de
Cultură “Traian Demetrescu”, al cărei manager este germanistul Cosmin Dragoste.
Spun „festival pe bune” pentru că au fost invitaţi numai oameni capabili să
performeze pe scenă, să înfrunte şi să seducă un public ce poate fi complet în
afara poeziei. Nu oricine ştie să producă sound
poetry, nu oricine cunoaşte şi este capabil să se conformeze regulilor de
slam. Toate aceste abilităţi sunt reunite în noţiunea de performance, ceea ce înseamnă transmiterea mesajului poetic cu
ajutorul unor tehnici adesea mai sofisticate decât cele specifice unui actor.
În cadrul festivalului s-au organizat şi ateliere cu diverse abordări, la care
au participat liceeni, studenţi, muzicieni şi scriitori locali (George Popescu,
Petrişor Militaru, Ionel Ciupureanu, Roxana Ilie, Elena-Gabriela Lazăra şi
Maria Dinu, Daniela Micu,Ingrid Bărbulescu,Andra Bîţică,Mihai
Dincă, Daniela Ionescu, Mirela Găman, Alexandru Nica). Deloc neglijabilă
este implicarea în buna desfăşurare a angajaţilor Casei de Cultură, dintre care
aş evidenţia-o pe Luiza Mitu,
Poeţii implicaţi au performat la Liceul Carol I în faţa a
peste 100 de liceeni, apoi în două cluburi cu public venit acolo pentru
karaoke, cu alte cuvinte, nu a fost o lectură aranjată artificial. Dar
mijloacele ingenioase de a interpreta poezia, de la modulaţiile vocale şi
obiectele folosite sugestiv (ceea ce în engleză se cheamă „props”), până la
efectele multimedia, au cucerit ori
surprins publicul, în pofida unor carenţe în necesarul tehnic al unor cluburi.
Iată-l pe uriaşul Philip Meersman citindu-şi versurile cu
emoţie incandescentă, pe asceticul Peter Waugh scăpărând sound poetry din beţişoare ce dau glas scheletului uman sau dintr-o
buclă desenată ad-hoc şi interpretată ca o partitură, pe Tobias Kunze
performând în cadenţe hip-hop ori multimedia stil desene animate, pe Katarzyna
Bazarnik şi Zenon Fajfer cu poeme adânci şi contestatare ce se înfiripă literă
cu literă pe ecranul de proiecţie, pe Claus Ankersen huruind ca un motor de
2500 cm3 împotriva exploatatorilor, pe Claudio Pozzani cu patos
italian rebel, pe Angyal Gyula deplângând moartea tatălui în versuri ce
nimicesc şi nedreptatea lumii, pe Iulia Militaru împreună cu Anca Bucur cu
proiecţii poetice şi poeme viziuale cutremurătoare şi sugestive, precum şi pe
Peter Sragher cu recitări variate şi experimentale. Încoronarea tuturor
abordărilor a fost dată de colaborările improvizate la faţa locului. Efect garantat!
Ce aş reţine în urma acestui festival este că un adevărat
artist ştie să fie contemporan şi să-şi respecte publicul. Performările poetice
au la bază texte puternice, dar adevărat este că o interpretare de excepţie
asigură până şi succesul unui text mai şubred. Dar câţi creatori sunt capabili
să performeze? Vă spun eu: îngrozitor de puţini! Acesta este unul dintre
motivele pentru care arta prinde tot mai puţin la un public expus la
posibilităţi nenumărate de entertainment.
Nu înseamnă că arta ar trebui să fie entertainment,
ci să poată concura distracţia. De pildă, o seară cu performări poetice sound,
slam şi multimedia poate fi mai captivantă decât una de teatru (care poate fi
atât de rigid ori exagerat), ca să nu mai zic de stand up comedy. Ce înseamnă să ieşi săptamână de săptămână în oraş
ca „să te râzi” de glume grosolane ori ca să karaokizezi pe negative lălăite?
Pe când poezia performată te face să plângi, să râzi, să-ţi pui întrebări, să
înţelegi, să cânţi, să intervii – într-o propoziţie: să trăieşti deplin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu